Wielka Sobota

włącz .

   W Wielką Sobotę adoracja Najświętszego Sakramentu od godz. 8.00 do Wigilii Paschalnej, która będzie sprawowana o godz. 20.00. Na tę Mszę Świętą przynosimy świece.

Święcenie pokarmów od godz. 8.00 co pół godziny do 14.50.

 

Wielki Piątek

włącz .

   W Wielki Piątek adoracja Najświętszego Sakramentu od godz. 8.00 do 24.00.

 Porządek adoracji:

  8.00 – 9.00 – ul. Łódzka, Lisia, Kongresowa, Przęsłowa i Smolaka

  9.00 – 10.00 – ul. Zastawie i Gruchawka

 10.00 – 11.00 – ul. Podmiejska (numeracja nieparzysta)

 11.00 – 12.00 – ul. Podmiejska (numeracja parzysta)

 12.00 – 13.00 – ul. Działkowa i Osiedlowa

 13.00 – 14.00 – ul. Piaseczny Dół

 14.00 – 15.00 – ul. Łazy

 15.00 – 16.00 – ul. Lubiczna

 16.00 – 17.00 – ul. Żelaznogórska (numeracja nieparzysta)

 19.00 – 20.00 – ul. Żelaznogórska (numeracja parzysta)

 20.00 – 21.00 – ul. Kaczowa i Iglasta

 21.00 – 22.00 – ul. Łódzka, Lisia, Kongresowa, Przęsłowa i Smolaka

 22.00 – 23.00 – ul. Żelaznogórska, Lubiczna, Gruchawka i Zastawie

23.00 – 24.00 – ul. Podmiejska, Działkowa, Piaseczny Dół i Łazy

 

   W tym dniu obowiązuje post ścisły, czyli jakościowy i ilościowy. Post jakościowy polega na powstrzymaniu się od potraw mięsnych wszystkich, którzy ukończyli 14 rok życia aż do zakończenia życia. Natomiast post ilościowy (3 posiłki w ciągu dnia, w tym raz do syta) obowiązuje od 18 roku życia do 60 roku życia. Post ścisły obowiązuje w Środę Popielcową i w Wielki Piątek. Oczywiście nie dotyczy to osób chorych.

   W Wielki Piątek o godz. 15.00 rozpoczyna się nowenna do Miłosierdzia Bożego.

Droga krzyżowa prowadzona przez chór parafialny o godz. 16.45.

Liturgia Męki Pańskiej będzie sprawowana o godz. 17.30.
Ofiary składane w czasie adoracji krzyża są przeznaczone na wsparcie chrześcijan w Ziemi Świętej.

Spowiedź od godz. 20.00 do 24.00.

W Wielki Piątek można także uzyskać odpust zupełny:

  • za pobożne uczestnictwo w adoracji krzyża podczas liturgii Męki Pańskiej,
  • za  indywidualne odprawienie drogi krzyżowej albo udział w drodze krzyżowej lub też pobożne zjednoczenie się z nabożeństwem drogi krzyżowej odprawianej przez papieża,
  • za adorowanie Najświętszego Sakramentu przynajmniej przez pół godziny.

 

Wielki Czwartek

włącz .

W czwartek Msza Święta tylko o godz. 18.00. Jest to Msza Wieczerzy Pańskiej.

Wierni, którzy uczestniczyli we Mszy Krzyżma mogą przyjąć Komunię Świętą po raz drugi.

Po Mszy Świętej adoracja Najświętszego Sakramentu do godz. 22.00.

Spowiedź od godz. 20.00 do 22.00.

W Wielki Czwartek można uzyskać odpust zupełny:

  •  za pobożne odmówienie hymnu „Przed tak wielkim Sakramentem” w czasie wystawienia Najświętszego Sakramentu po Mszy Wieczerzy Pańskiej,
  • za adorowanie Najświętszego Sakramentu przynajmniej przez pół godziny.

 

KOMUNIKAT Nr OD 4/24

włącz .

 

Nr OD 4/24                                                                                                    Kielce, dnia 5 marca 2024 r.

 

KOMUNIKAT

 

   Dnia 2 kwietnia przypada kolejna rocznica odejścia do Domu Ojca św. Jana Pawła II. Z tej okazji, w piątek, 22 marca 2024 r. o godz. 17.00, w kościele parafialnym w Masłowie, będzie sprawowana Msza święta pod przewodnictwem Księdza Biskupa Mariana Florczyka.
   Po Mszy świętej odbędzie się Droga Krzyżowa ulicami Masłowa, która zakończy się przy pomniku św. Jana Pawła II na lotnisku, gdzie spotkał się z wiernymi Diecezji Kieleckiej w 1991 roku. W tym spotkaniu uczestniczyło wtedy około 500 tyś. osób. Było to największe zgromadzenie na Ziemi Świętokrzyskiej. Na pamiątkę tego wyjątkowego spotkania, każdego roku organizowana jest Papieska Droga Krzyżowa.
   Podobnie jak w ubiegłych latach, w tym szczególnym miejscu będziemy modlić się o pokój na świecie, zgodę i Boże błogosławieństwo dla naszej Ojczyzny.
  Prosimy duszpasterzy by zachęcili swoich wiernych do udziału w tym modlitewnym wydarzeniu, a wszystkich ludzi dobrej woli, do zjednoczenia się pod Chrystusowym krzyżem, na który zawsze wskazywał św. Jan Paweł II.

 

                                            † Andrzej Kaleta

                                              WIKARIUSZ GENERALNY

 

______________

Niniejszy komunikat należy podać wiernym do wiadomości
w IV Niedzielę Wielkiego Postu, 10 marca 2024 r.

 

 

List XVI Zwyczajnego Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów do ludu Bożego

włącz .

 List

XVI Zwyczajnego Zgromadzenia Ogólnego

Synodu Biskupów

do ludu Bożego

 Drogie siostry, drodzy bracia,

gdy prace pierwszej sesji XVI Zwyczajnego Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów dobiegają końca, pragniemy wraz z wami wszystkimi dziękować Bogu za piękne i bogate doświadczenie, którego właśnie staliśmy się uczestnikami.

Przeżyliśmy ten błogosławiony czas w głębokiej komunii z wami wszystkimi. Byliśmy podtrzymywani przez wasze modlitwy, niosąc ze sobą wasze oczekiwania, pytania, a także obawy. Minęły już dwa lata, odkąd na prośbę papieża Franciszka rozpoczął się długi proces słuchania i rozeznawania, otwarty dla całego ludu Bożego, nikogo nie wykluczając, aby „iść razem”, pod przewodnictwem Ducha Świętego, będąc uczniami-misjonarzami podążającym i za Jezusem Chrystusem.

Sesja, która zgromadziła nas w Rzymie 30 września, była ważnym etapem w tym procesie. Pod wieloma względami było to bezprecedensowe doświadczenie. Po raz pierwszy, na zaproszenie papieża Franciszka, mężczyźni i kobiety zostali zaproszeni, na mocy ich chrztu, do zasiadania przy tym samym stole, aby wziąć udział nie tylko w dyskusjach, ale także w głosowaniach tego zgromadzenia Synodu Biskupów. Razem, w komplementarności naszych powołań, charyzmatów i posług, intensywnie słuchaliśmy Słowa Bożego i doświadczeń innych. Posługując się metodą rozmowy w Duchu Świętym, z pokorą dzieliliśmy się bogactwem i ubóstwem naszych wspólnot na wszystkich kontynentach, starając się rozeznać, co Duch Święty chce dziś powiedzieć Kościołowi. W ten sposób doświadczyliśmy również znaczenia wspierania wzajemnej wymiany między tradycją łacińską a tradycjami chrześcijańskiego Wschodu. Udział bratnich delegatów z innych Kościołów i Wspólnot kościelnych głęboko ubogacił nasze dyskusje.

Nasze zgromadzenie odbyło się w kontekście świata pogrążonego w kryzysie, którego rany i skandaliczne nierówności boleśnie zabrzmiały w naszych sercach i nadały naszym obradom szczególną powagę, tym bardziej, że niektórzy z nas przybyli z krajów, w których szaleje wojna.

Modliliśmy się za ofiary morderczej przemocy, nie zapominając o tych wszystkich, których nędza i korupcja rzuciły na niebezpieczne ścieżki migracji. Zadeklarowaliśmy naszą solidarność i zaangażowanie wraz z kobietami i mężczyznami, którzy wszędzie pracują jako twórcy sprawiedliwości i pokoju.

Na zaproszenie Ojca Świętego poświęciliśmy ważną przestrzeń ciszy, aby sprzyjać pełnemu szacunku słuchaniu i pragnieniu komunii w Duchu Świętym między nami. Podczas inauguracyjnego czuwania ekumenicznego doświadczyliśmy, jak pragnienie jedności wzrasta w cichej kontemplacji Chrystusa ukrzyżowanego. Krzyż jest bowiem jedynym tronem Tego, który oddając swoje życie za zbawienie świata, powierzył swoich uczniów Ojcu, aby „wszyscy stanowili jedno” (J 17, 21). Mocno zjednoczeni w nadziei, jaką daje nam Jego zmartwychwstanie, powierzyliśmy Mu nasz wspólny Dom, w którym coraz pilniej rozbrzmiewa krzyk ziemi i krzyk ubogich: „Laudate Deum!” – przypomniał nam papież Franciszek na samym początku naszej pracy.

Dzień po dniu odczuwaliśmy naglące wezwanie do nawrócenia duszpasterskiego i misyjnego. Powołaniem Kościoła jest bowiem głoszenie Ewangelii nie poprzez skupianie się na sobie, ale poprzez oddanie się na służbę nieskończonej miłości, którą Bóg kocha świat (por. J 3, 16).

Na pytanie, czego oczekują od Kościoła z okazji tego synodu, niektórzy bezdomni mieszkający w pobliżu Placu Świętego Piotra odpowiedzieli: „Miłości!”. „Ta miłość musi zawsze pozostać płonącym sercem Kościoła, miłość trynitarna i eucharystyczna, jak przypomniał Papież przywołując przesłanie św. Teresy od Dzieciątka Jezus 15 października, w połowie naszego zgromadzenia. „To jest ufność”, która daje nam śmiałość i wewnętrzną wolność, i której doświadczyliśmy, nie wahając się wyrażać naszych zbieżności i różnic, naszych pragnień
i naszych pytań, swobodnie i pokornie.

Co teraz? Mamy nadzieję, ż e miesiące, które dzielą nas od drugiej sesji, w październiku 2024 roku, pozwolą wszystkim konkretnie uczestniczyć w dynamizmie komunii misyjnej, na którą wskazuje słowo „synod”. Nie jest to ideologia, ale doświadczenie zakorzenione w Tradycji apostolskiej. Jak przypomniał nam Papież na początku tego procesu: „Komunia i misja mogą pozostać terminami nieco abstrakcyjnymi, jeśli nie będziemy pielęgnowali kościelnej praktyki, która wyraża konkretność synodalności (...), krzewiąc prawdziwe zaangażowanie wszystkich
i każdego z osobna” (9 października 2021 r.). Wyzwania są różnorodne, a pytania liczne; sprawozdanie podsumowujące pierwszą sesję wyjaśni osiągnięte punkty porozumienia, uwypukli otwarte pytania i wskaże, jak kontynuować pracę .

Aby czynić postępy w rozeznawaniu, Kościół koniecznie potrzebuje słuchać wszystkich, począwszy od najuboższych. Wymaga to drogi nawrócenia, która jest także drogą uwielbienia: „Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi, ż e zakryłeś te rzeczy przed mądrymi i roztropnymi, a objawiłeś je prostaczkom” (Łk 10, 21)! Chodzi o słuchanie tych, którzy nie mają prawa głosu w społeczeństwie lub którzy czują się wykluczeni, nawet z Kościoła. Słuchanie ludzi, którzy są ofiarami rasizmu we wszystkich jego formach, zwłaszcza w niektórych regionach, słuchanie rdzennej ludności, której kultura jest wyśmiewana. Przede wszystkim Kościół naszych czasów ma obowiązek wysłuchania, w duchu nawrócenia, tych, którzy padli ofiarą nadużyć popełnionych przez członków Kościoła, oraz podjęcia konkretnego i strukturalnego zobowiązania, aby zapewnić, ż e to się nie powtórzy.

Kościół musi także słuchać świeckich, kobiet i mężczyzn, wszystkich powołanych do świętości na mocy powołania chrzcielnego: świadectwa katechistów, którzy w wielu sytuacjach jako pierwsi głoszą Ewangelię; prostoty i żywiołowości dzieci, entuzjazmu młodych ludzi, ich pytań i wezwań; marzeń osób starszych, ich mądrości i pamięci. Kościół musi słuchać rodzin, ich trosk wychowawczych, chrześcijańskiego świadectwa, jakie dają w dzisiejszym świecie. Musi przyjmować głosy tych, którzy chcą być zaangażowani w posługi świeckich lub w organach uczestniczących w rozeznawaniu i podejmowaniu decyzji.

Kościół szczególnie potrzebuje, aby czynić postępy w rozeznawaniu synodalnym, jeszcze bardziej zebrać słowa i doświadczenie wyświęconych szafarzy: kapłanów, pierwszych współpracowników biskupów, których posługa sakramentalna jest niezbędna dla życia całego ciała; diakonów, którzy poprzez swoją posługę wyrażają troskę całego Kościoła w służbie najbardziej bezbronnym. Musi także pozwolić, by wyzwaniem był proroczy głos życia konsekrowanego, czujny strażnik wezwań Ducha. Musi też być wyczulony na tych, którzy nie podzielają jego wiary, ale szukają prawdy, i w których jest obecny i działa Duch Święty, który „ofiaruje możliwość dojścia w sposób Bogu wiadomy do uczestnictwa w paschalnej tajemnicy” (Gaudium et spes 22).

„Świat, w którym żyjemy, a jesteśmy powołani, by go kochać i mu służyć, również̇ przy jego sprzecznościach, wymaga od Kościoła wzmożenia współdziałania we wszystkich zakresach jego misji. Właśnie droga synodalności jest drogą, której Bóg oczekuje od Kościół a trzeciego tysiąclecia” (Papież̇ Franciszek, 17 października 2015 r.).

Nie możemy bać się odpowiedzieć na to wezwanie. Dziewica Maryja, pierwsza na tej drodze, towarzyszy nam w naszej pielgrzymce. W radościach i smutkach ukazuje nam swojego Syna i zaprasza nas do zaufania. On, Jezus, jest naszą jedyną nadzieją!

  

 Watykan, 25 października 2023 roku

 

Życzenia z okazji świąt Bożego Narodzenia 2023

włącz .

Kochani i Zacni Parafianie oraz Przyjaciele i Darczyńcy

 

            Na myśl, że wkrótce będziemy przeżywać święta Bożego Narodzenia nasze serca wypełnia wielka radość. Cieszymy się z tego wielkiego daru miłości Ojca dla rodziny ludzkiej na ziemi, że dał nam Syna swego Jezusa Chrystusa, który stał się człowiekiem i „do końca nas umiłował”, pokazując nam

-        jak kroczyć po drodze życia, aby ono podobało się Bogu,

-        jak miłować, aby nasze życie miało sens,

-        jak iść za Nim każdego dnia, aby dawać nadzieję innym,

-        jak mężnie wyznawać wiarę, aby nasze świadectwo dawało odwagi wątpiącym,

-        jak nieść pokój, aby świat stawał się lepszy i piękniejszy.

Niech te święta Bożego Narodzenia będą dla Was czasem radości i pokoju, bo „Słowo stało się Ciałem i zamieszkało wśród nas”.

Natomiast każdy dzień 2024 roku niech obfituje w Boże błogosławieństwo i wszelkie łaski.

 

 

                                                                                          o. Tadeusz Skolimowski OSJ

                                                                                                             proboszcz